karleksjalvkansla.blogg.se

Kär * Ledsen * Fundersam * Everything between

Vad är självkänsla?

Publicerad 2012-11-08 19:33:00 i Självkänsla

Ordet självkänsla är ett mycket mindre vidgat begrepp än kärlek. Självkänsla är det som får en att våga kliva fram, säga eller göra det man vill och tror på sig själv. Det som jag tänker urskilja ganska mycket är det som man kallar självkänsla som många får av att ha smink. Jag kallar inte det för att skaffa bättre självkänsla, jag ser det mer som att sätta på en mask och vara en person som liknar en karaktär. Det som man kan märka är skillnaden mellan den självkänslan och den "riktiga" självkänslan är att om den personen som sminkar sig en dag inte hinner sminka sig och är jätte nere och gömmer sig hel den dagen, och sedan nästa dag kommer med smink och är tuffare igen, då är det inte att ha bra självkänsla, då har man sminket som en "nallebjörn". Man gömmer sig bakom sminket för att ens egen åsikt säger att man är ful eller till och med vidrig utan sminket. Den som har ett äkta självförtroende kan gå utan smink dag efter dag utan att bli sänkt av det. Den gör inte heller någon skillnad mellan då den har smink och inte. Ett äkta självförtroende handlar om att tro på sig själv, att tro på att man klarar av saker, att man är stolt över den man är och vad man vill göra. Jag kommer att ge en del exempel på dessa skillnader från saker som händer runt mig. Det här är den enda delen av bloggen som har ett starkt syfte. Jag vill få andra att tänka efter på vad som gör dem starka, sminket eller själen?
Jag kan erkänna att jag inte har ett så jätte bra självförtroende, men jag bär aldrig smink i skolan heller, inte ens när jag har finnar. Jag är stolt över att inte vara en del av mode-dramat och sminkberoendet. Jag är stolt över att varje dag komma till skolan klädd precis som jag vill och inte må dåligt över vad andra kanske tror om mig. Jag hoppas att många fler kommer att börja göra det. Jag hoppas extremt mycket att fler kommer att släppa taget om "lagen" om mode och smink. Alla är olika och passar i olika kläder, det är ett faktum. Varför då ha ett system som säger att "det här är det bästa klädesplagget för alla"? För det finns inget plagg i världen som passar alla. Skit i vad andra tycker, alla mår i längden bättre av att kunna slappna av och vara sig själva.

Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Jag är en lugn person som tycker om att diskutera djupa frågor eller bara ha en bra dag med vänner och familj. Bloggens namn säger allt om vad jag gillar, framför allt kärlek. Jag gillar även latinska saker, men det kommer jag antagligen inte att prata om, i alla fall inte så mycket.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela