karleksjalvkansla.blogg.se

Kär * Ledsen * Fundersam * Everything between

Smink eller naturligt?

Publicerad 2012-11-14 17:15:00 i Självkänsla

Då var det dags att diskutera lite med mig själv om sminkets påverkan i vår självkänsla. De som har smink får bättre självkänsla mycket fortare än de som får det genom att vara naturliga. Det som jag har märkt är att de som fått det via sminket inte är självsäkra när sminket kommer bort. Jag kan använda en kompis som exempel. Hon sminkar sig varje dag innan hon åker till skolan, de dagarna som hon inte hunnit sminka sig är hon en helt annan person. Hon gömmer sig mycket mer och försöker vara en i mängden på ett helt annat sätt, vanligtvis vill hon sticka ut. Alltså, om man får självkänslan med sminket, försvinner det med sminket. Jag har en annan kompis med hur bra självkänsla som helst, och hon är motsatsen. Den kompisen har aldrig smink, man får tvinga på henne det. Hon behåller den självkänslan dag ut och dag in. Självklart blir hon ledsen, men det påverkar hennes självkänsla nästan ingenting. Så enkelt sagt, om man bygger upp en bra självkänsla utan smink så håller det bättre. Självklart finns det dem som behåller den även efter sminket är borta, men det är inte särskilt förekommande. Alla har rätt till att få en bra självkänsla, man behöver bara hitta den i sig själv, och tro på både den och sig själv.
Jag hittade vilken väg till den som jag ville ta, det kan ni också.
Lycka till!

Kommentarer

Postat av: Amanda

Publicerad 2012-11-28 14:23:49

Inte mer smink än typ absolut nödvändigt ^^

Man ÄR fin trots att man inte bär smink, det är då en sak jag står för, smink blir som en mask, något att gömma sig bakom.
Men jag använder typ aldrig smink, och kan människor vara så ytliga att inte ta hur man ser ut, så är det helt deras bekymmer, inte mitt.

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Jag är en lugn person som tycker om att diskutera djupa frågor eller bara ha en bra dag med vänner och familj. Bloggens namn säger allt om vad jag gillar, framför allt kärlek. Jag gillar även latinska saker, men det kommer jag antagligen inte att prata om, i alla fall inte så mycket.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela