karleksjalvkansla.blogg.se

Kär * Ledsen * Fundersam * Everything between

Kliva fram

Publicerad 2012-11-18 12:11:00 i Självkänsla

Att kliva fram kan vara svårt, framför allt om man är en blyg eller rädd person. Att visa sig mer, och ta del av ett samtal utan att någon tilltalar dig, är väldigt svårt för dem personerna. Man är rädd för att någon kritisera det man säger, att de ska trycka ner en ännu mer. Jag vet hur det är, jag är likadan. Jag kan bli jätte rädd för vad folk ska tycka om vad jag säger. Jag gömmer mig nästan hela tiden. Men jag har bestämt mig för att ändra på det. Jag tänker kliva fram och säger precis vad jag tycker. Den enda som kan trycka ner mig är jag själv. Jag behöver inte lyssna på vad andra säger om mig. Jag tänker visa vad jag vill göra. Det är inte alltid så lätt som det låter. Bara att säga hej till en ny person kan vara en utmaning för många. Så länge man vill lyckas, så kan man klara det. Så länge man tror på att det går, då kan man klara det. Jag har bestämt mig för att ta ett eller flera steg fram och visa mig mer. Alla kan göra det. Man ska inte tro att det innebär att man ska bli kaxig, för det handlar inte om attityd på det sättet. Det enda man ska ändra i sin attityd är från "det går inte, jag vågar inte" till "jag kan, det går, jag klarar det". Man ska förbättra sitt självförtroende, inte bli kaxig. Jag har sett båda versionerna av en liknande förändring. Vem lyckades bäst och fick den längsta varaktigheten? Inte den som blev kaxig. Den personen förlorade tillslut sina vänner och alla undvek henne, hon blev ensam. Men hon som bara fick bättre självförtroende, hon blev en större del av sin umgängeskrets. Hon vågade göra saker som hon ville, bland annat ställde hon sig ocj sjöng på avslutningsmiddagen i 9:an. Så vill man kliva fram på bästa sätt, bli inte kaxig, fortsätt vara ödmjuk. 
 

Kommentarer

Postat av: yasmine modell mamma och fru

Publicerad 2012-11-18 14:48:09

Allt bra?
Kika in på mina bloggtips och klicka dig in där.
BLOGLOVINBYTE?
KRAAM

Svar: Jodå, allt är bra. Jag gör gärna ett bloglovinbyte. Kram!
Emma

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Jag är en lugn person som tycker om att diskutera djupa frågor eller bara ha en bra dag med vänner och familj. Bloggens namn säger allt om vad jag gillar, framför allt kärlek. Jag gillar även latinska saker, men det kommer jag antagligen inte att prata om, i alla fall inte så mycket.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela